Saker jag inte alls gillar #1

De så kallade "populära" bloggarna som tar bilder hej vilt från google (och kanske till och med från andras bloggar också?).

Att ta en bild är inte svårt och det finns kamera på i stort sett alla mobiler. Varför då ta bilder från någon annan? Och speciellt utan någon som helst credit. Och hur roligt och personligt blir det med andras bilder? Plastigt, falskt och stelt, det är vad jag tycker om de bloggarna.

Nej, denna blogg ska innehålla egna fotade bilder, även om det så är bilder tagna med mobilen. Och är det inte min bild så ska det stå källa.

Okej, nu har jag fått vara negativ.
Tack och god natt(?)

Önskelista till kameran

Jag råkade hitta en sida fullt med fototillbehör.
Min önskelista blev helt plötsligt dyr.


  • Guldpaketet 479:-
    - UV filter
    - Motljusskydd
    - Trådutlösare
    - Close-up +4
    - Close-up +10
    - Starfilter 8x (kunde jag dock vara utan, men det ingår ju så kan ju inte plocka bort det)
  • Filterväska 69:-
    (om jag får några fina filter vill säga)
  • Polarisationsfilter 169:-
  • Skylight filter 109:-
  • FLD filter 99:-
  • Displayskydd 119:-
  • Rengöringspenna 69:-
Summa: 1113:- (+frakt)
Skit också.

I min filmhylla


Att ha kattunge är som att ha ett litet barn

Eller kanske värre?
  • Att råka slänga snytpapper i papperskorgen eller råka tappa en hårnål är helt förödande.
    Varför? För katten måste ju busa, undersöka, bita och försöka jaga sönder föremålet.

  • Har du mat i handen? LYCKA TILL!
    En katt, speciellt en kattunge, kan känna matlukt på 100000 meters avstånd och lite där till. De kommer klättra, hoppa, tigga, skrika och göra allt för att få lite av din mat.

  • Göm alla stora krukor och gosiga tröjor, annars kommer de bli kattens nya sovplats. 

  • Luktar det kattkiss?
    Då har du antagligen glömt en tröja, handuk eller lakan på golvet = perfekt kissplats för den lille.

  • Att försöka ta en bild kan du bara glömma! Ha, lycka till! Att få katten att stå still i mer än 2½ sekund är ungefär lika lätt som att få en elefant att balansera på en fiskelina på 300 meters höjd. Omöjligt.
    Och vill inte katten springa iväg och fly, ja då vill h*n gosa med kameran. Gärna helatiden.

  • Känner för lite ensamtid eller göra läxor?
    Glöm det! Perfekt tid att gosa med katten, enligt katten själv. 

Här har vi exempel på hur "lätt" det är att ta en bild på en kattunge:

Och trots det älskar jag pluttan.
suck

Hur man blir Sveriges mest älskade matte

1. Klipp av lite kattgräs från katternas kruka, i smyg när de inte tittar.
2. Gå upp till kaninen och ge honom det.
3. Se hur otroligt lycklig kaninen blir.

Klart!


Min lille vinter-deprimerad-ull-tott ♥

Dags att rensa skrivbordet kanske?

Jag brukar försöka vara ganska ordentlig av mig, lägga allt i mappar och ha det rent och snyggt på datorn. 
Men nu har det fan blivit helt galet.

Jag borde....

  • Städa
  • Sätta upp julstjärnorna
  • Försöka fixa manusen
  • Städa kaninburen
  • Äta något
  • Se glad ut
Jag vill inte.


Jag tittar på Jurassic Park istället.

Krånglig teknik är krånglig


Äntligen lite egen tid. Äntligen lite lugn.


En gång i månaden HATAR jag att vara kvinna

Som precis just nu.
Jag fullständigt H A T A R att vara tjej, jag går och bävar för det hela månaden och sen är man helt plötsligt här och man hatar hela ens liv. 

Jag har bara lust att rulla ihop mig till en boll i sängen, med en stor godispåse och en film och bara försvinna för världen.

Hoppas på fan att jag får några helt superotroliga ungar i framtiden, annars vet jag inte om det är värt och har varit värt att plågas så här varje månad sedan man var endast 13 år gammal.

Lyckliga pälsbollar

Jag gillar inte krig, speciellt inte nere i Irak och att USA är där nere och klampar, men det var inte det jag ville få fram. Utan det var den här videon.
Kalla mig tönt, helt okej, men jag tycker den är gullig. Och denna video om något borde väl bevisa de där människor som inte tror på att djur har känslor motsattsen.


Ja och "tönt" som jag är så fällde jag nästan en liten tår.
Hade det inte varit för äckliga hundbajspåsar och långa promenader hade jag varit hundmänniska.

Och inlägget är ganska tidsinställt.
Jag är ju och tjänar pengar för sjutton!

Insert ledsen-smiley here

Alltså jag har hittat några jätte fina smycken på rea på barbarella, något jag verkligen behöver eftersom mitt försvann när jag somnade på soffan för några dagar sedan. Men vart är lönen när man behöver den? S to the uck.




Bäst för dem att de behåller dessa saker till mig tills dess att jag får lön.
Dock känner jag mig lite tveksam till de gjorda utav horn. Står att inget djur kommit till skada eller dödats, men kan man verkligen lita på det?

Tillbaka till vuxenvärlden

Nu ska jag vara en duktig tjej och gå till jobbet och tjäna lite kosing så jag har råd med julklapparna.



Bäst för min familj att ge mig riktigt fin fina klappar till jul, nu när jag kämpar ihop till deras.

My ups and downs, on a lista

Dagens positiva:
Glömde att äta innan jag åkte hemifrån, så när jag var som hungrigast
hittade jag lite extra kronor på kontot så jag kunde köpa lite godis
och få en sockerkick.
nyttig-tjej_92


Dagens negativa:
Men nu är jag ju helt pank.


Dagens negativa #2:
Jag fick Decemberschemat och upptäckte att jag jobbar både
julafton och juldagen.
Med andra ord första julen utan familjen (nåja, bara på morgonen).


Dagens positiva #2:
Men då får jag mer pengar till januari.
= plånboken behöver inte vara så tom längre.
Woho!

Efter nästan en månad kom den första arbetsskadan

Idag skulle jag städa och vara superduktig inför advent, men istället ägnade jag halva dagen åt ingenting alls och halva dagen åt att ställa filmerna i bokstavsordning.

Okej, jag erkänner.
Ny foto-app, därför olika effekter hela tiden.


Och när jag inte satt och gjorde ingenting eller ställde filmerna rätt så låg jag ihopkurad i fosterställning och svor åt mesvärken.
För ibland hatar jag att vara kvinna.

Superhet-trött-tjej_92


Mascara under ögonen, för jag var för trött (läs: lat) för att tvätta bort det igår, början till riktigt stripigt hår och übertrött. Det är jag idag.

Jag börjar fundera på om jag ens sovit något i natt, för det känns fasen inte som det.

Men en kopp kaffe kanske kan pigga upp, skulle ju vara en fördel när jag ska städa halva dagen och jobba den övriga halvan.

Ursäkta, men vad är det här för skit?


Nej, jag vill INTE följa dessa bloggar.
Tack.

Jag följer hellre personer som Ladydahmer, Spiderchick och Egoina. För att nämna några.

Följ min blogg med Bloglovin

Man blir så mycket coolare och mystisk med lite kameraeffekter

Det kvittar vad man gör, med lite kameraeffekter lyckas man trolla bort ett riktigt tråkigt inlägg, typ "hej idag så satt jag och stirrade in i en vägg i 12 timmar och såg många intressanta prickar"-inlägg och gör det riktigt super coolt och modernt. 


Låt mig demostrera:

Hej kära blogg, 
till kvällsmat idag gjorde jag gröt med bärmos på.


MUMS!

---

Hej kära blogg, 
till kvällsmat idag gjorde jag gröt med bärmos på.

MUMS!


Ser ni?
Fy sicket spännande inlägg det blev nu med coola bilder.

En gång i tiden var jag så jävla vuxen


En gång i tiden var jag lite vilsen, lite borta, lite smalare, lite osäkrare och så jävla mycket mer vuxen. 
För då trodde jag att jag var vuxen, redan när jag gick i 6:an fick jag för mig att jag var vuxen. Så jävla vuxen. Och mogen.
Jag trodde inte heller att jag dög som jag var. Att inte en jävel brydde sig om mig. Att jag inte var värd något. Att jag inte var någon.

Men jag hade fel. Jag är inte mogen eller vuxen. Jag är långt där ifrån.
Nu är jag där emot lite mer säker, inte lika vilsen och kanske inte lika borta.
Och jag duger, precis som jag är och det finns en hel bunt med människor som bryr sig, jag behöver bara sluta vara så blind och öppna ögonen. För de är där.  Och jag är värd massor och jag är visst någon, någon viktig! Någon som kommer göra skillnad. Som kommer finnas där för mina vänner, som kommer finnas där för min familj, som aldrig kommer sluta kämpa, som aldrig kommer ge upp. Det är bara svårt att se det ibland i dimma och regn. 

Jag visste det inte då, när jag tog dessa bilder, att 2009 skulle saker och ting förändras. Att jag skulle förändras. Jag visste det inte då, år 2009, att livet kanske inte kommer vara som att gå på moln eller rosor. Livet kommer vara en kamp, en fight, men utan fighten så skulle du inte veta att du lever och för varje år som går vinner du fighten lite lättare.

DU duger.
DU är älskad.
DU är så jävla värdefull att du bara kan inte se det.
Sluta aldrig kämpa, ge aldrig upp.

Jag slutade aldrig kämpa och jag gav aldrig upp när det var som mörkast och jag är så jävla lycklig för det idag.

För detta gör mig lite avundsjuk, ledsen och kanske också lite irriterad #3

Människor som vågar så mycket, för jag är så jävla feg själv. SLUTA! Ni får ju mig att se ännu fegare ut än vad jag egentligen är.

För detta gör mig lite avundsjuk, ledsen och kanske också lite irriterad #2

Människor, speciellt de som är yngre än mig (igen), som är så fruktansvärt mycket mer kreativare än mig, fotar bättre än mig och är bättre på photoshop än mig.

Sluta. Vara. Så. Jävla. Bra. För. Jag. Vill. Vara. Bäst. Punkt.

För detta gör mig lite avundsjuk, ledsen och kanske också lite irriterad

Människor, speciellt de som är yngre än mig, som hittat sin stil. Både när det gäller foto, kläder, musik osv.

Själv byter jag var och varranan vecka, ungefär. Det är visserligen kul att titta tillbaka i tiden och se hur man förändras och utvecklas, men det känns ju knappas som om jag "hittat mig själv" ännu när jag bara velar och byter.

Tjuriga sjuksköterskor är något av det värsta jag vet



Ett sanningens ord, eller kanske ska jag säga ett varningens ord

  • På denna blogg tänker jag vara ganska ärlig, jag skriver ganska för jag är så jävla feg så jag kommer kanske inte skriva mina mest extrema tankar och tycken. Men tycker ni inte som mig så fine, det behöver ni inte. Bara ni respekterar att jag får tycka som jag vill.
  • På denna blogg kommer jag kanske lägga ut en bild då och då utan egentligen någon som helst text. Bara för att.
  • På denna blogg kan det förekomma svordommar. Ja det är "fult" och "fel" och mamma och pappa har lärt mig att vara bättre än så. But I like it. Jag är inte mycket till rebell, men där om något kan jag få vara lite rebellisk.
  • På denna blogg kan det helt plötsligt komma ett eller annat engelskt ord och så bara är det.
Kanske inte politiskt korrekt att göra som jag gör, men hur jävla (hehe) roligt är det att vara fyrkantig, som alla andra och alltid passa in överallt.
Detta är jag och det får ni leva med.

Over and out.

Länkar för stalkers (aka. personer med förföljelsesyndrom)


Hupp, hupp!
Här kommer lite länkar, för de som känner att de har lite stalker-gener i sig och behöver ett offer.

Min twitter
Min flickr
Youtube
Och så har jag ju google+, men jag är inte tillräckligt teknisk för att förstå hur jag länkar det här.

Öhm... Ja det var nog det. Det var visst inte mer, men varsågod och stalka.
Och ja, jag gillar långa rubriker. Det ser mysigt ut, så tyst med er.

9 månader och 6 dagar

Herregud, jag kan inte fatta att jag är här igen. Trots att jag lovade mig själv att aldrig komma tillbaka.
9 månader och 6 dagar, så länge klarade jag att hålla mig borta från blogg.se, från sidan jag aldrig skulle komma tillbaka till igen. För jag skulle ju aldrig ha en blogg igen, aldrig.

Men det känns ganska trevligt att vara här igen, trots allt. Som att komma hem till en gammal kompis man inte sett på flera år. Att känna sig hemma, känna igen dofter och syner och komma ihåg gamla minnen från förr som gör en lycklig och alldeles varm inombords.
Ja som ni förstår har jag haft blogg innan (flera bloggar till och med, men det är en "helt annan historia"), den här bloggen hade jag. En fin, fin liten blogg jag hade i nästan exakt två år. Jag hade kanske inte så många läsare, men det var ett litet tillhål där jag skrev, tänkte och "pratade" med de andra ute på det stora nätet.

Men vad är då jag för en liten filur som nyligen skaffat blogg igen?

Jo, jag är en 19 årig tjej från skogarna i småland där jag bor med katter, kanin, familj och älgar utanför huset. Jag går kvar på gymnasiet där jag nu läser fotografiskbild och på fritiden (som jag inte längre har kvar) jobbar jag på Hemmakväll. När jag inte gör något av detta så tänker jag ganska mycket (därav namnet på bloggen), oftast på ganska onödiga och konstiga saker, lyssnar på musik, försvinner in i min egna lilla värld eller tar en fika med någon kär vän.

Och såhär ser filuren från smålands skogar ut.
Med blont hår & sidcut.
Inte snyggaste bilden på mig, men vet ni vad? Jag bryr mig inte så hårt.

Ja jag är en ganska tråkig liten filur, men kanske finns det något intressant att läsa här ibland i alla fall?

Och design och sådan skit, det kommer. Jag tänker inte stressa, då är det inte roligt.
Och för er som tror att man är duktig på design bara för man kan fota, I don't like you.

RSS 2.0